Til dig der vil sælge

Først og fremmest er vi kede af at miste dig som nabo, overbo, underbo, ham man altid lige kunne låne lidt sukker af, hende som altid lige holdt døren for os når man kom hjem med hænderne fulde af indkøbsvarer. Vi vil dernæst ønske dig al mulig held i fremtiden.

For at komme godt ud af foreningen vil vi her beskrive processen for hvordan du sætter din andel til salg. Du finder også de forskellige dokumenter der skal udfyldes under de enkelte afsnit.

Nederst på siden finder du svar på typisk stillede spørgsmål.

Bestyrelsen skal ind over alle salg.

Forbedringer
Som andelshaver kan du have lavet forbedringer i andelen. Disse forbedringer kan man som sælger ligge oveni andelsværdien. Forbedringerne skal noteres i Vurderingsskemaet som du kan hente her.

Du finder vejledningen i udfyldes af vurderingsskemaet her. I denne kan man også se hvordan bestyrelsen udregner nedskrivningen af forbedringer. Vejledningen er baseret på ABF håndbogen og er altid gældende. Der tages forbehold for fejl i vejledningen.

VIGTIGT! Forbedringer nedskrives over en årrække. Vær derfor opmærksom på at evt. forbedringer mister værdi i årernes løb.

El-tjek
En andel må kun sælges, såfremt der er foretaget et nyt godkendt el-tjek. Dette tjek betaler sælger selv.
Hertil skal foreningens elektriker benyttes:

Egon M. Petersen, Aut. el-installatør
Telefon: 70 27 28 20

Dernæst skal eventuelle el-mangler i lejligheden udbedres af en ekstern elektriker for at sikre ordentlig kontrol:

Joachim Schmidt-Jørgensen, Jupiter El-Installation ApS
Telefon: 28 99 38 99

VVS-tjek
En andel må kun sælges, såfremt at alle VVS-installationer er lovlige. Der skal derfor foreligge et nyt godkendt VVS-tjek og er for egen regning.
Her skal foreningens VVS’er benyttes:

Vest ama’r VVS
Telefon: 31 90 37 26

Dernæst skal eventuelle VVS-mangler i lejligheden udbedres af en ekstern VVS’er for at sikre ordentlig kontrol:

Per Madsen, Blikkenslager vvs_Installatør
Telefon: 22 32 69 55

Kontakt bestyrelsen
Når du har udfyldt vurderingsskemaet udfra den beskrivelse som er i dokumentet, skal skemaet sendes til bestyrelsen. Bestyrelsen står for udregningen af afskrivningen af evt. forbedringer. Husk at vedlægge kvitteringer.

Når du sender vurderingsskemaet til bestyrelsen, bedes du også finde frem til 3 mulige hverdagsaftener, hvor to bestyrelsesmedlemmer kan komme forbi og se din lejlighed. Der er kun behov for et besøg, men det vil forbedre koordineringen af en mulig dato hvis man kommer med flere forslag. Hvis man ikke har foretaget nogle forbedringer, skal bestyrelsen stadig forbi for at kontrollere varmvandmålere og vurdere om der er ting køber evt. skal gøres opmærksom på. Husk at bestyrelsen skal have tid til at udregne afskrivningerne på forbedringerne, hvilket vi bestræber os på vil ske indenfor 10 arbejdsdage.

Husk også at vedhæfte el- og VVS tjekket, samt udbedringer af eventuelle mangler.

Tjek af andelen
De to bestyrelsesmedlemmer der kommer på besøg, tjekker om vurderingsskemaet stemmer overens med forbedringerne i lejligheden. Der kan være ting som andelshaveren har glemt, eller som ikke tæller som en forbedring.  Det tager vi en snak om her.

Bestyrelsesmedlemmerne tjekker også om varmtvandsmåleren fungere.

Salg af andelen
Det står sælger frit for hvordan og hvem du vil sælge til, så længe lovgivningen og foreningens vedtægter overholdes.  Sælger kan få et link til evt. annonce bragt på hjemmesiden.

Ved salgsaftalens indgåelse skal der igen findes 3 mulige datoer, hvor 2 bestyrelsesmedlemmer kan deltage. Vælg derfor igen 3 hverdagsaftener, hvor sælger, køber og de 2 bestyrelsesmedlemmer kan være tilstede.

Køber vil sandsynligvis spørge efter en del dokumenter, såsom regnskab, referater, husorden, m.m. Alle dokumenter kan findes her på siden.

Ved salgsaftalensindgåelse vil de 2 bestyrelsesmedlemmer, gennemgå processen for salget og udlevere de nødvendige dokumenter. Sælger skal medbringe andelsbeviset.

Efter aftalens indgåelse sender bestyrelsen den underskrevne dokumentation til Andelsbo som sørger for det videre forløb. Andelsbo skal have en behandlingstid som kan vare op til en måned.

Overdragelse
Sælger og køber står selv for overdragelsen.

Typiske spørgsmål
SPØRGSMÅL: Hvilke regler bruger foreningen til at nedskrive forbedringer
SVAR: Foreningen bruger ABF håndbogens regler til nedskrivning af forbedringer. Vi har ingen ændringer i vores fremgangsmåde.

SPØRGSMÅL: Må man medregne malearbejde
SVAR: Nej, malearbejde tæller som almindelig vedligehold også selvom man har haft en håndværker til det. Opsætning af filt tæller derimod, bare ikke malearbejdet.

SPØRGSMÅL: Hvilken skæringsdato bruger foreningen til at aldersbestemme forbedringer.
SVAR: Foreningen bruger d. 1/1 som skæringsdato.

SPØRGSMÅL: Må man medregne egen arbejdstid.
SVAR: Ja man må, men tiden beregnes udfra den tid det ville tage en professionel håndværker at foretage samme opgave. Derfor skal opgaven beskrives, hvorefter bestyrelsen vil sørge for at finde ud af hvad det ville tage en professionel. Der er en fast timesats baseret på hvilket år forbedringen er foretaget.

SPØRGSMÅL: Bliver forbedringer nedskrevet fuldstændigt.
SVAR: Nedskrivningskurverne er fordelt på forbedringer der nedskrives med enten 5, 10, 20 eller 30år. De forbedringer der regnes efter den 5årige nedskrivningskurve afskrives fuldstændigt. Forbedringer der regnes efter de 10, 20 og 30 årige nedskrivningskurver, nedskrives p.t. indtil de lander på 10% af deres oprindelige anskaffelsessum. Herefter vil de beholde 10% af deres værdi så længe de er at finde i lejligheden og fungerer.

SPØRGSMÅL: Hvor finder jeg nedskrivningskurverne.
SVAR: Selvom det er bestyrelsens opgave at foretage nedskrivningsberegningerne, vil vi meget gerne oplyse om hvilke nedskrivningskurver der findes, samt hvilke forbedringer der tilhører de enkelte nedskrivningskurver. Det er en lidt større opgave, og vi arbejder på at lave en oversigt.

SPØRGSMÅL: Må jeg tage imod en “dusør” for at sælge min andel.
SVAR: Du må som sælger ikke modtage penge under bordet.

SPØRGSMÅL: Jeg har ikke lavet noget om på el installationerne siden jeg flyttede ind, er el tjek forsat nødvendigt?
SVAR: Ja, alle salg kræver et nyt el tjek og dokumentation på at eventuelle ulovlige installationer er bragt i orden.

SPØRGSMÅL: Tidligere andelshaver har givet mig kvitteringer for de forbedringer vedkommende foretog. Men jeg har mistet dem, er det muligt stadig at få forbedringerne med?
SVAR: Ja som udgangspunkt. Hvis tidligere andelshaver har udfyldt vurderingskemaet korrekt og forevist kvitteringerne til bestyrelsen ved salget, så har vi set og skrevet under på at dokumentationen er iorden. Men køber skal gøres opmærksom på at kvitteringerne er mistet og at man dermed er ringere stillet ved evt. garantispørgsmål.

SPØRGSMÅL: Jeg har mistet mine kvitteringer for mine forbedringer, kan jeg forsat medregne dem i vurderingsskemaet?
SVAR: Kun hvis de er foretaget før 2010. Fra og med 2010 skal der være kvitteringer på alle forbedringer. Opbevar derfor kvitteringerne et sikkert sted, f.eks. ved at skanne dem ind på ens computer eller tage kopier.

SPØRGSMÅL: Må man tage ekstra for en særlig flot istandsættelse?
SVAR: Nej